راه آهن

فقط برای راه آهن ...

راه آهن

فقط برای راه آهن ...

راه آهن
آخرین مطالب
بایگانی

معرفی دانشکده راه آهن

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴ ق.ظ

این دانشکده در سال 1376 در دانشگاه علم و صنعت ایران در ساختمانی با زیربنای 14000 مترمربع تأسیس گردید و گرایشهای مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی ماشینهای ریلی و مهندسی حمل و نقل ریلی در مقطع کارشناسی و مهندسی راه‌آهن برقی، مهندسی خطوط راه آهن، مهندسی ماشینهای ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی علائم و ارتباطات و مهندسی ایمنی در راه آهن در مقطع کارشناسی ارشد، گرایشهای موجود در دانشکده مهندسی راه‌آهن می‌باشند.

دانشکده مهندسی راه‌آهن جهت تربیت هیات علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، با دانشگاه‌های معتبر کشورهای جهان از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، اوکراین و روسیه، تفاهم‌نامه و تبادل علمی دارد.

صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از صنایع زیر بنایی، نقش بسیار مهمی در حوزه های حمل و نقل، توسعه و اقتصاد کشور دارد. ایفای چنین نقشی مستلزم فراهم نمودن مقدمات آن از جمله آموزش کارشناسان در دوره های مختلف آکادمیک و انجام مطالعات و پژوهش در زمینه های مختلف می باشد. در راستای ارتقاء سطح دانش در راستای ارتقا سطح دانش فنی و ایجاد زمینه لازم در جهت توسعه علم و فناوری در این صنعت و با توجه به تقاضا و حمایت صنعت حمل و نقل ریلی کشور، در سال 1371 طی نشستی با حضور وزیر محترم راه و ترابری و ریاست محترم دانشگاه علم و صنعت ایران پیشنهاد تاسیس دانشکده مهندسی راه آهن به وزارت علوم ارسال شد و با حمایت همه جانبه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه اندازی این دانشکده در دانشگاه علم و صنعت ایران اقدام گردید. در همین جهت صنعت ریلی کشور در راستای اهداف خود و به منظور ایجاد زمینه مناسب برای توسعه مبانی علمی و انتقال فناوری مورد نیاز در ارتقا کیفی سطح خدمات صنعت مزبور در نظر دارد تا با استفاده از پتانیسل ایجاد شده در این دانشکده و با بکارگیری فارغ التحصیلان آن و مشارکت هیات علمی مربوطه و پژوهشگران مستقل گامی مؤثر را در تامین نیازهای خود در هر دو شاخه آموزش و پژوهش بردارد. لذا ارتباط فنی و همکاری علمی پژوهشی مستمر و هدفمندی را بین بخشهای مختلف صنعت و دانشکده مهندسی راه آهن برنامه ریزی نموده است. در حال حاضر دانشکده مهندسی راه آهن جهت تربیت هیات علمی خود و توسعه همکاریهای بین المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاههای معتبر کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند تفاهنامه و تبادل علمی دارد. این دانشکده با شناسایی بخش عمده ای از نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت ریلی کشور اعم از درون شهری و بین شهری علاوه بر دوره های کوتاه مدت تخصصی اقدام به راه اندازی رشته های جدید آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف نموده است. در این راستا ضمن بهره برداری از آزمایشگاهها و کارگاههای تخصصی متعدد، تجهیز هر چه بیشتر آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده است. تعداد اعضای هیأت علمی این دانشکده 24 نفر است و 528 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و 97 نفر در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می باشند.

صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از صنایع زیر بنایی، نقش  ویژه ای در شاخصهای توسعه یافتگی و اقتصاد کشور ها دارد. ایفای چنین نقشی مستلزم فراهم نمودن مقدماتی از جمله آموزش متخصصین آکادمیک و انجام مطالعات و پژوهش های اصیل و کاربردی در زمینه های مختلف این صنعت می باشد. در راستای توسعه دانش و فناوری در این صنعت و با توجه به تقاضا و حمایت همه جانبه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در سال 1376 دانشکده مهندسی راه آهن بعنوان تنها دانشکده مهندسی راه آهن خاورمیانه تاسیس گردید. بر اساس نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی توسعه کشور (افق 1404) مهندسی راه آهن از جمله فناوریهای کلیدی و تاثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در حال حاضر دانشکده مهندسی راه آهن جهت تربیت هیات علمی خود و توسعه همکاریهای بین المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاههای معتبر کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند تفاهنامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای همجوار دانشجوی بین المللی می پذیرد. کادر هیات علمی متخصص و آزمایشگاههای تخصصی منحصر به فرد همچون: زیرسازی و روسازی راه آهن، خاک و بتن، صدا و ارتعاشات ریلی، دینامیک سازه های ریلی، ترمز، سیگناینگ، ترکشن، محاسبات هوشمند ریلی، مدیریت لجستیک و ... در کنار کتابخانه تخصصی دانشکده، پتانسیل ویژه ای برای انجام تحقیقات بنیادین و کاربردی در حوزه صنعت ریلی کشور و منطقه فراهم آورده است. این دانشکده در گرایش خط و سازه های ریلی و نیز ماشینهای ریلی در هر سه مقطع تحصیلی (کارشناسی-کارشناسی ارشد-دکتری) و در گرایش حمل و نقل ریلی در دو مقطع تحصیلی (کارشناسی-کارشناسی ارشد) و در سه گرایش راه آهن برقی، سیگنالینگ و ایمنی در راه آهن در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. با توجه به ماهیت کاربردی رشته، اکثریت مطلق فارغ التحصیلان  دانشکده شامل بیش از 1500 نفر فارغ التحصیل کارشناسی و بیش از 300 نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در صنایع مرتبط راه آهن درونشهری و برون شهری کشور مشغول خدمت به مهین اسلامی می باشند.

"برگرفته از سایت دانشکده راه آهن"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی